umairahpun nak gosip jugak

umairahpun nak gosip jugak

salam perkenalan

salam perkenalan

CE KLIK...CE KLIK KAT SINI ADA APA YEK....

17 June 2010

Sambal Palembang Ala2 Jawa

Sambal Palembang Ala2 Jawa

ikan bilis satu genggam
cili api 11 biji
bawang merah besar 3 biji
bawang putih 5 ulas
halia seinci
belacan sedikit
air asam
gula
garam

Teknik2 melakukan aksi ni:
~semua bahan2 dikisar kecuali air asam,garam dan gula..
~tumis dalam kuali dengan minyak yg banyak sedikit..goreng hingga garing sedikit...
~dah garing dan naik bau masukkan air asam, garam dan gula..


Bahan2nyer

Bahan2 yg diblender/ditumbuk

dah kena goreng...

dah siap sambal palembang

sambal ni mengambil masa 15 minit memasaknya, dia akan menjadi warna gelap bila menjadi..boleh tahan seminggu kalau simpan di peti ais... sedap makan bersama nasi panas... dan ikan goreng... atau ubi kayu rebus... fuh menyengat rasanyer lagilah time hujan2 kan... 
makanan zaman aku kanak2 dulu... seminggu kami makan sambal palembang dengan nasi or ubi kayu rebus je... dulukan tak mampu nak makan best2...adik beradik ramai so mak rajin buat sambal sedap ni...

3 comments:

Jilah said...

macam wat sambal buruk jer...

stokinbusuk said...

lebih kurang kot kak ziela... cuma kitaorg blh jawa ni panggil sambal palembang... nama je lain2..begitulah ceritanya...

Jilah said...

ada beza skit... sambal buruk tak taruk halia... hehehe...