umairahpun nak gosip jugak

umairahpun nak gosip jugak

salam perkenalan

salam perkenalan

CE KLIK...CE KLIK KAT SINI ADA APA YEK....

03 January 2011

teruk sangat ke aku?

aku tak tahu kenapa orang disekeliling aku terlalu sibukkan hal hidup aku.. aku terasa sangat bila orang suka membandingkan aku dan suami dengan pasangan yang lain..


"tengok tu...tunang doktor... sama2 kerja doktor.. hidup terjamin.."
"kenapa korang tak sambung belajar? tak kan sampai mati nak keja macam ni?"
"anak dia ada PHD..!!!:
"anak orang tu baru balik oversea"
"orang tu kawin dgn PTD, dapat rumah dan kereta lagi... bagus kawin dgn PTD, gaji beribu2"
"nanti kalau kawin cari perempuan yang ada kelulusan tinggi, yang setaraf bukan setakat SPM je.." 


tak pernah puji aku dan suami... terasa terasing sangat wahal ahli keluarga sendiri... aku tahu dimana takat kemampuan aku... bukan aku tak nak berubah jadi yang terbaik..aku tahu orang yg bercakap tu nak kami jadi yang lebih baik tapi... kenapa perlu banding2kan kami dengan org2 seperti di atas... selama kami kawin, kami tak pernah meminta duit pada sesiapa.. kami bangun sendiri dari hidup susah hingga ke hari ni.. 


tapi kenapa... aku tak suka org memandang rendah pada suami aku... dia suami aku, aku tahu dia cuba buat yg terbaik untuk aku dan anak aku... tapi orang disekeliling kami tak faham... baru aku tahu zaman sekarang orang tak pandang pandai buat kerja didapur, pandai jaga anak dan suami tapi orang pandang PHD, belajar kat oversea dan mcm2 lagi...


bertimbun2 tekanan yang perlu aku hadapi... dalam aku suka orang tak tahu aku berduka, dalam aku ketawa orang tak tahu aku menangis... aku nak pergi jauh dari mereka tapi suami cakap..
"ummi biarlah orang tak pandang kita, hanya kita tau apa yang kita buat, kita dihina sekarang tapi suatu hari nanti kita dipandang mulia... kita diam tak bererti kita kalah, ayah tak nak ummi terlalu merendah diri dengan apa yang ummi ada"


aku doakan semoga orang yang menghina kami tu berubah dan semoga allah bukakan pintu hati kamu untuk menginsafi diri sendiri...


aku sedih...tertekan.....marah....benci...putus asa.....marah...marah...sedih...sedih.... tapi tak boleh nak luah dengan kata2 cuma air mata...

3 comments:

Siti said...

patutlah keruh je muka..

nasihat saya, awk jgn duk pikir sgt apa yg org nak ckp ttg awak.. tgk sy,cool je walau jelas2 dengar org duk mengata..kehkehkeh..

mana ella yg cantik? show me..

Jilah said...

jangan dipeduli dengan kata2 yang menyakitkan ati... dorang cuma tau mencari kekurangan orang lain... tapi kekurangan diri sendiri sedar ke?

akak dah lali dengan semua tu... kawin dengan seorang security jer... hello... i punya suka la nak kawin ngan sapa2 pon... ada ku kisah...

yg penting hidup kita bahagia... dorang ada PHD bagai... bahagia ke?... asyik mengata orang... nanti terkena balik kat batang idung sendiri... baru padan muka...

klu nak tuntut ilmu biar ikhlas... bukan sebab nak menunjuk2...

jaga tepi kain orang pon biar berpada2... bukan niat nak mencari keburukan tapi niat untuk berkawan... susah senang sama dipikul...

errr... akak x pandai susun ayat... harap paham hendaknya... hehehe...

kesimpulannya... itulah cabaran hidup agar kita menjadi lebih tabah...

hang jangan duk sedey2 lagi no...

stokinbusuk said...

terima kasih kak jilah and siti pajilah coz bagi saya semangat semula... thanks a lot..